لیلا فروهر در گفتگو با ایندیپندنت فارسی: خوشحالم که تحول آزادی پوشش زنان در عربستان اتفاق افتاد

«امیدوارم روزی زنان ایران نیز از آزادی برخوردار باشند»

امسال روز جهانی زن در حالی برگزار می‌شود که زنان در داخل ایران همچون ۴۰ سال گذشته از بسیاری از حقوق که یکی از آنها آزادی در انتخاب پوشش است، بی‌بهره‌اند و حتی به اتهام طلب این حق به زندان افتاده‌اند.

در همین روزها در عربستان سعودی، کشور همسایه ایران در خلیج فارس که زادگاه اسلام است، «فستیوال زمستان طنطورا» بدون محدودیت پوشش برای شرکت‌کنندگان زن، برگزار شد. موضوعی که از نگاه لیلا فروهر به عنوان تنها خواننده زن ایرانی حاضر در این فستیوال، بسیار با اهمیت به نظر می‌رسد. لیلا فروهر که خود از نسل قبل از انقلاب و دوره‌ای است که آزادی پوشش در ایران وجود داشت، در گفتگو با ایندیپندنت فارسی ابراز امیدواری کرد که روزی زنان ایران نیز از آزادی، از جمله انتخاب نوع پوشش خود، برخوردار باشند.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر و با هدایت محمد بن‌ سلمان، ولیعهد این کشور، اصلاحاتی را در زمینه اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرده که یکی از آنها تسهیل محدودیت‌های مربوط به پوشش زنان در این کشور است. هرچند برخی از ناظران بین‌المللی با اشاره به ادامه نقض حقوق بشر یا محدودیت آزادی بیان در عربستان، کارکرد اصلاحات اجتماعی را زیر سئوال برده و ادعای «مینیاتوری» بودن آن را مطرح می‌کنند، ابعاد این اصلاحات در حال گسترده‌تر شدن است. اکنون ابزار «دیپلماسی عمومی» با هدف تحت تاثیرقرار دادن جامعه خارج از عربستان نیز به آن افزوده شده که برگزاری فستیوال‌های موسیقی چند ملیتی یکی از آنها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیلا فروهر در مورد این تغییرات گفت:« به نظر من تغییرات اجتماعی زیادی ایجاد شده که یکی از آنها حضور زنان بدون حجاب در اماکن عمومی است. آزادی زنان همواره دغدغه من بوده است و خوشحالم که می‌بینم این تحول بزرگ در این کشور اتفاق افتاده است.» او در ادامه گفت: «یک کشور اسلامی بعد از ۱۴۰۰ سال چنین تغییری ایجاد کرده و برای ما همه زنان ایرانی که با مشکلاتی از این دست مواجه هستیم، این باعث خوشحالی است.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا این تغییرات بر جامعه ایران نیز تاثیرگذار است، گفت:« باید منتظر ماند و دید. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. اما امیدوارم که زنان ما نیز به این آزادی برسند. شاید موضوع کم اهمتی به نظر برسد، اما زنان ما از همین آزادی نیز بی‌بهره هستند.»

اکنون زنان سعودی می‌توانند انتخاب کنند که با چه پوششی در اماکن عمومی حاضر شوند. هرچند همچنان بخش قابل توجهی از شهروندان زن سعودی ترجیح می‌دهند از حجاب استفاده کنند،‌ گروهی از زنان بدون حجاب بودن را انتخاب کرده‌اند. به این ترتیب لیلا فروهر نیز با همان پوشش معمول کنسرت‌های خود در دیگر کشورها، در نخسین شب ایرانی این فستیوال ترانه‌هایی اجرا کرد. او به ایندیپندنت‌فارسی گفت: «من بدون حجاب به این فستیوال آمدم و این برای من خیلی جالب بود. امیدوارم روزی همه زنان ایران به آزادی برسند.»

فستیوال زمستانی طنطورا که برای دومین سال متوالی در منطقه تاریخی «العلا» برگزار شد در روزهای پنجشنبه و جمعه با دو شب که به نام ایران نامگذاری شده بود و با حضور هنرمندان ایرانی (ابی، اندی، ‌شهرام شب‌پره، آرش، شادمهر عقیلی و ساسی) به پایان رسید.

لیلا فروهر از جمله این هنرمندان و تنها خواننده زن در این گروه شش نفره بود که در این دو شب ترانه‌های خود را اجرا کردند.

فروهر در مورد حضور در این فستیوال به ایندیپندنت‌فارسی گفت: «من به اتفاق همکاران خوبم به این فستیوال دعوت شدیم و در آن شرکت کردیم، هنرمندان بزرگی مانند یانی و انریکه ایگلسیاس در این فستیوال شرکت کردند و باعث افتخار است که به عنوان یک ایرانی و یک خواننده زن درآن شرکت کردم.»

امسال فستیوال زمستانی «طنطورا» در آستانه روز جهانی زن با «شب ایران» به پایان رسید. لیلا فروهر، خواننده زن ایرانی که سال‌ها است امکان اجرای ترانه‌های خود را در داخل ایران ندارد، از فرصت پدید آمده «موسیقی بدون مرز» برای رساندن صدای خود به زنان ایران و آرزوی دستیابی آنها به حقوق مسلم خود استفاده کرد. حقوقی که زنان عربستان نیز در راه دستیابی به آن قرار دارند و گام‌های اولیه با حق رانندگی و اکنون آزادی پوشش، برداشته شده است. 

بیشتر از فرهنگ و هنر